Autorzy: Aneta Makowska, Maria Dudzikowa, Teresa Żółkowska, Dorota Podgórska-Jachnik, Ilona Fajfer-Kruczek, Zenon Gajdzica, Joanna Iwińska, Lucyna Legierska, Beata Cytowska, Iwona Chrzanowska, Katarzyna Ćwirynkało, Remigiusz Janusz Kijak, Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Urszula Bartnikowska, Dorota Prysak, Dorota Kohut, Patrycja Jurkiewicz, Matylda Pachowicz
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Rok wydania: 2013
Liczba stron 400
„Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej” to obszerna monografia autorstwa Anety Makowskiej poświęcona problemom pedagogicznym związanym z wykluczeniem osób niepełnosprawnych z życia społecznego. Książka składa się z trzech części:
- „Tworzenie (się) rezerwatów”,
- „U źródeł pozoru w edukacji”
- „Społeczne de/ waloryzacje osoby niepełnosprawnej”.
Rozumienie niepełnosprawności
W pierwszej części autorka analizuje pojęcie „rezerwat” jako model ikoniczny i uwrażliwiający, odnosząc go do znaczeń niepełnosprawności i trzech typów rezerwatów: kolonizatorskiego, ochronnego i kontrkulturowego.
U źródeł pozoru w edukacji
W drugiej części książki autorka przedstawia pojęcie działań pozornych, jako kategorii analitycznej w edukacji, przy czym podaje egzemplifikacje z obszaru edukacji, w których działań pozornych używa się do manipulacji społeczeństwem.
Społeczna (de) waloryzacja roli osoby niepełnosprawnej
W trzeciej części autorka koncentruje się na deprecjacji osób z niepełnosprawnością w dyskursie publicznym za pośrednictwem mediów, analizując stereotypy i uprzedmiotowienie osób niepełnosprawnych.
Osoby dorosłe z niepełnosprawnością intelektualną w lokalnej przestrzeni
Książka składa się z obszernych analiz i przemyśleń, z których wynika, że niepełnosprawność nie powinna być przeszkodą w pełnym uczestnictwie w życiu społecznym. Z pewnością będzie przydatna dla osób zainteresowanych problemami pedagogicznymi i społecznymi dotyczącymi osób z niepełnosprawnościami.
Książka omawia problem rezerwatów przestrzeni publicznej dla osób niepełnosprawnych, które nawiązują do tradycji kolonialnych. Autorzy wskazują, że nadal istnieje konstrukcja ram funkcjonalnych i rezerwowanie ról dla osób niepełnosprawnych, co jest niesprawiedliwe i negatywnie wpływa na ich życie. Książka przedstawia różne problemy wynikające z istnienia rezerwatów, a także pozytywne przykłady przełamywania uprzedzeń i wychodzenia poza ramy przestrzeni społecznej wyznaczonej przez stereotypy.